
BMW 3-Serie 2011 - 2018
BMW 3-Serie är rolig att köra, trevlig att se på och praktisk. Bagageutrymmet är imponerande bra, flera resväskor får plats med lätthet. Det är mer praktiskt och större än utrymmet i en Mercedes C-klass, tack vare sin unika form, men kan inte ta lika stor volym som Audi A4.
Utrymmet i kupén går inte att klaga på, förutom mittensätet där en plastbit i taket kan upplevas vara i vägen. Förarsätet är lågt satt för en sportigare känsla. Av samma anledning är panelen lätt tiltad och testförare runtom i världen är överens om att är det någonting som BMWs 3-Serie är, så är det sportig.
Interiören är luxuös och tillverkad i hög kvalitet. Som en testförare beskrev det: Det känns som en riktigt dyr bil på insidan.
Tekniska detaljer
Displayen på frampanelen kommer i olika storlekar men oavsett vilken modell styrs den via BMWs iDrive-system. iDrive går ut på att hela menyn kontrolleras via en ratt lokaliserad precis bakom växelspaken. Testförare beskriver detta som lösningen på alla problem med trötta, sega displayer och menar att den är hur enkel som helst att förstå sig på och använda.
Andra detaljer som får BMW 3-Serie att sticka ut är till exempel att det alltid finns en direktlinje till BMWs support i bilen och om olyckan är framme och du exempelvis krockar ringer bilen automatiskt efter hjälp. Därtill har BMW 3-Serie inbyggt internet till mobilen.
Motoralternativ
Bensin: BMW 318i SE (136 hk), BMW 320i SE (184 hk), BMW 330i M Sport (252 hk), BMW 340i M Sport (326 hk)
Diesel: BMW 316d SE (116 hk), BMW 318d SE (150 hk), BMW 320d SE (190 hk), BMW 330d M Sport (258 hk), BMW 335dxDrive M Sport (313 hk)
Körupplevelsen
Flera testförare är överens om att BMW 3-Series inte görs rättvisa utan den automatiska växellådan. Särskilt eftersom det manuella alternativet inte är i närheten av att vara lika bra. Dieselmotorn låter lite mer än vad den gör i en Audi A4 och detta gäller även vägljud som lätt kan bli högljutt. BMW 3-Serie är helt enkelt inte lika ljuddämpad som andra bilar i samma klass.
Den övergripande körupplevelsen är enligt testförare helt otrolig. Det är bra sikt både framåt och åt sidorna tack vare smala frontpelare och stora fönster. Utan en uppgradering av sportfjädringen, som kan köpas till, är körupplevelsen inte alls lika bra. Med den extra fjädringen får BMW 3-serien det bästa av två världar: sportigt och bekvämt.
Styrningen svarar dock inte lika bra som på en Jaguar XJ och en testförare beskriver detta som den enda felande länken. Hade styrningen kunnat klassas som lika bra som den i en Jaguar XJ hade BMW 3-Serien haft full pott.
Helhetsintrycket
Rolig, snygg och praktisk. Så verkar de flesta experter vilja sammanfatta BMW 3-Serie. Det är en sportig bil i hög kvalitet som erbjuder en rolig körupplevelse. Samtidigt saknar den det där lilla extra i gensvaret mellan ratt och rörelse och fungerar bäst med automat eftersom den manuella växellådan lämnar en del att önska.
2 Betyg och omdömen från användare

Kristian
Oct 18 2024Kanon bil. Pigg motor och härlig automatlåda. Lite bullrig men blev bättre när man byter bort punkteringsfria däck till vanliga däck. Fick lacksläpp efter 4år vilket inte va så kul på så ny bil som då endast rullat 4500 mil

Johan
Feb 21 2023En mycket trevlig bruksbil som vi har rullat i familjen de senaste tre åren. Vi var mer nöjda i början med bilen än på slutet. Inte för att bilen har strulat eller på något sätt går sämre utan mest för att bilen börjat kännas riktigt gammal tekniskt. Det
