
Fiat Panda från 2011
Fiat Panda är en småbil som funnits sedan 1980. Den tredje generationen av Panda kom ut på marknaden 2011. Den är baserad på Fiats Mini-plattform. Inför modellår 2017 fick Panda ett mindre facelift med små förändringar till exteriören och en del nyheter interiört, såsom uppdaterad infotainmentsystem.
Tekniska detaljer
Panda har stöd för Fiats Uconnect-app. I en hållare ovanför instrumentbrädan kan man fästa sin smartphone för att sedan låta den fungera som ett infotainmentsystem med navigation, musik och möjligheten att hantera samtal och sms. Det finns även AUX och USB-portar i Panda.
Panda har fått bra betyg i officiella säkerhetstest. En del experter framhåller att Panda inte känns lika stabil och pålitlig som en del rivaler, men i officiella tester har den ändå gjort bra ifrån sig. Den saknar dock en del moderna säkerhetsfunktioner jämfört med rivalerna.
Motoralternativ
Bensin: 1.2 HP Easy Power (69 hk), 0.9 TwinAir (85 hk), 0.9 TwinAir (90 hk).
Körupplevelse och komfort
Panda har goda köregenskaper. Dess styrning är lätt och direkt, fjädringen följsam och motorerna rappa. Panda kränger inte i kurvor och är enkel att manövrera, vilket gör den välanpassad till stadsmiljöer. Vid högre hastigheter känns den inte lika stabil och enkel att manövrera.
De två offroad-versionerna av Panda förvånar experterna med goda terrängförmågor. De är nästan lika bra att köra på terräng som större SUVar.
I baksätet blir det trångt för vuxna personer, som får mycket huvudutrymme men för lite benutrymme. Men stolarna är sköna och man kan åka fem personer i bilen under kortare färder, menar experter.
Helhetsintrycket
Panda betraktas som en stark rival till Volkswagen Up och Kia Picanto. Den har goda köregenskaper, en unik charm och är relativt billig i drift. Men det finns rivaler som har mer moderna säkerhetsfunktioner, större innerutrymmen och som presterar bättre överlag.