
Lexus IS 300h från 2014
Elhybriden Lexus IS 300h har blivit väl mottagen av testförare och motorjournalister för sina hybridegenskaper och putsade exteriör. Interiören är lik den i andra Lexusmodeller och är en blandning mellan ljus och mörk design. Motorjournalister från Car Keys påstår att det är den typen av interiör som man antingen älskar eller hatar.
Baksätet har gott om utrymme för benen och ett helt okej huvudutrymme. Bagageutrymmet, däremot, är inte lika bra. Eftersom att Lexus IS 300h är en elhybrid är en stor del av lastutrymmet upptaget av batteriet. Cirka 30 liter volym går förlorade på grund av detta. Samtidigt har Lexus IS 300h ändå 450 liter bagageutrymme, vilket räcker för de flesta.
Tekniska detaljer
Infotainmentsystemet styrs via knappar på mittkonsolen. Satellitnavigering, automatiska bromsar, sensorer runtom hela bilen, ett riktigt bra högtalarsystem och backkamera är några av de saker som Lexus IS 300h erbjuder.
Infotainmentskärmen är integrerad i panelen och är förhållandevis skarp och följsam. Sedan faceliftet år 2016 är den ännu bättre.
Motoralternativ
Elhybrid: el & 2.5L bensin (223 hk)
Körupplevelsen
Testförare menar att Lexus IS 300h är en helt okej bil att köra. Den har ett bra väggrepp, är rapp i rörelserna och en mjuk körupplevelse. Tack vare att den är en elhybrid är den också otroligt tyst. Styrningen är bra och skön, särskilt när det bara är elmotorn som driver bilen. Samtidigt är den inte lika bra som sina rivaler vad gäller varken körupplevelse eller styrförmåga.
Lexus IS 300h är inte heller den snabbaste eller den kraftfullaste av bilar på marknaden. Men är det något den är så är det säker och ekonomisk. Den har bland annat fått fem stjärnor i officiella säkerhetstest.
Helhetsintrycket
Överlag är Lexus IS 300h en bra elhybrid som erbjuder god ekonomi, säker körning och en mjuk körupplevelse. Samtidigt har den en del värdiga rivaler vad gäller särskilt körupplevelsen och kraften.