
Skoda Superb från 2015
Škoda Superb presenterades första gången 2001. Den tredje generationen introducerades 2015 och använder MQB-plattformen. Tredje generationen Superb blev då längre med 28 millimeter och bredare med 47 millimeter, trots det är den lättare än sin föregångare.
Superb har blivit väl mottagen av biljournalister och testförare som gillar bilen för sitt rimliga pris och kombinationen av den väldesignade rymliga kupén, infotainmentsystemet och att den är mycket skön att köra.
Tekniska detaljer
Infotainmentsystemet har en stor skärm med klar grafik. Systemet är enkelt att hantera och möjligheten att välja till modern mediateknik finns. AlltomBilar framhåller att utrustningen såväl som interiören känns mycket kvalitativ. Allt som allt en mycket bra förarmiljö.
Adaptiv farthållare och autobroms är standard, vilket ökar på säkerheten i bilen. Det är även möjligt att välja till andra säkerhetssystem.
Motoralternativ och karossalternativ
Superb
Bensin: 1,4 TSI (150 hk), 1,8 TSI (180 hk), 2,0 TSI (220 hk), 2,0 TSI (280 hk).
Diesel: 1,6 TDI (120 hk), 2,0 TDI (150 hk), 2,0 TDI (190 hk).
Superb Combi
Bensin: 1,4 TSI (150 hk), 1,8 TSI (180 hk), 2,0 TSI (220 hk), 2,0 TSI (280 hk).
Diesel: 1,6 TDI (120 hk), 2,0 TDI (150 hk), 2,0 TDI (190 hk).
Körupplevelsen
Superb ger en skön och mjuk körupplevelse, menar What Car? Styrningen är exakt och bromsarna reagerar snabbt, men det är inte den roligaste bilen att köra i sin klass. Men den passar perfekt för långa färder på motorvägar menar TopGear.
Helhetsintrycket
Experterna är eniga om att tredje generationens Superb är i toppen av sin klass. Med stora utrymmen, hög komfort och goda köregenskaper har den fått genomgående bra recensioner.